Saturday, June 11, 2011

Jurang Mariana, kalah Gunung Everest okay~


okay..aku tetibe nak google sal jurang mariana ni..
pasal masa kita belajar geografi dulu..
jurang mariana ni femes tahu..
sbb die jurang paling dalam didunia..
tetibe aku rase nak pegi lak..
gile.. berenang pon tak pandai ada hati nak turun dalam cmtu..

oke, berbalik pada jurang ni tadi..
Jurang mariana ni takde la jauh sangat tau dari Malaysia
Jurang ini terletak di Lautan Pasifik,lebih tepat lagi,
di Timur Mindanao, Filipina.
Kedalamannya mencecah sehingga 11 kilometer dan jurang sepanjang 2550 kilometer
ni memiliki kelebaran sehingga 69 kilometer.

Kalau korang tengok Gunung Everest pulak,
Ketinggian die adalah 8 kilometer dari aras laut.
Maknanya, Jurang Mariana ni lagi dalam. Kalau naik Everest sampai ada yang mati,
bayangkan kalau ada kita turun ke dalam Jurang Mariana ni.
Tekanan mesti tinggi silap2 leh pecah oo kepala kita.

Tapi sedalam2 jurang ini, ada jugak hidupan laut tau hidup kat sini
hebatkan kuasa Pencipta kita ni.
Maknanya ada orang dah turun jurang ni untuk tangkap gambar2 hidupan
laut ni..
kenapa aku cakap macam ini. sebab aku google2 jumpa gambar hidupan
laut yang hidup kat dalam jurang Mariana ni..
Nak share sikit la.. tapi gambar je oke..pasal nama2 hidupan ni aku
tidak tahu..keke











Kalaulah korang perasankan.. betapa hebatnya kuasa Allah itu..
sehinggakan ada hidupan2 ini boleh bercahaya dalam gelap
bak kata omputehnye, 'Glow in the dark'..

The end

Pictures from Halaqah.net
Semua info ini telah diubahsuai oleh saya dari sumber Google.

0 Orang Mengarut: